Náhodný obrázek

Girl offered the key

Obrázek měsíce

Jet Shark
Jet Shark
© Gryf design

When 300km/hour is not enough, there are some ideas to create jet-powered aircraft using Shark design, so You could fly 400-500 km/hour according to used engine.

Price-induction jet looks nice for that purposes : 
At Take Off Power, you can get up to 255daN, consuming 80kg/h of fuel for the DGEN 380 and 330daN with 100kg/h fuel consumption for the DGEN 390.

www.price-induction.com

of course - this kind of aircraft cannot be called Ultralight, although its empty weight could be  very similar

Partneři

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Organizace

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Magazíny

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Výstavy

Banner
Banner

Prodejci

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Počasí
Gryfair.cz GRYF magazín Články Pár postřehů z Ozzana 2004
Pár postřehů z Ozzana 2004 Tisk Email
Napsal uživatel Jaroslav Dostál   
Sobota, 05 Červen 2004 00:00

5. a 6. června 2004 se zájemci o ultralehké létání v Itálii sešli na letišti Ozzano (kousek od Boloně) . A diváci si skutečně mohli přijít na své. Ani tak ne co se týče nabídky nových typů letadel, jako letových ukázek : Při předvádění bylo zakázáno létat akrobacii - což v italském pojetí znamená “jen mírné zatáčky do 90°”. Po několika hodinách se nedodržovalo ani to, jako bonbĂłnek si můžete vzít UL akrobatický letoun C26 italského mistra v akrobacii Pino Cirimeleho který mi na dotaz proč si tam nedá výkonnější motor než Rotax 912 odpověděl, že “pak by to nebyl ultralight.” (www.avioportolano.it)

Co se týče nabídky, Itálie se soustředí na výkon a tudíž převažují letouny blízké klasickým nejrůznějších typů a provedení, většinou však již známé:

obr.2 obr. 3 obr. 4

obr. 5

S.G. AVIATION STORM - obr.2 a hornoplošný Rally 105 mne spíše zaujal svým “klonem” FLYEVOLUTION SG Beluga - obr.3 (www.sgflyevolution.it), Alpi Aviation nabízel své dolnoplošníky Pioneer 200 a Pioneer 300, Corivi aviation vystavoval Vulcan C100 (www.corivi.com) se zatahovacím podvozkem.

FLY SYNTHESIS své notoricky známé STORCHy a dolnoplošné TEXANy- obr.4, i v detailu perfektní kompositní tlačný hornoplošník Sky Arrow 450 - obr.6 jakoby i po desetiletí výroby stále neměl nástupce, kompozitní bezvzpěrový hornoplošník CT je stále pohledný ale tady až přespříliš drahý (s Rotaxem 912 S nabízen za cenu přes 90.000 Euro).

Nadčasově ladný laminátový dolnoplošník VM-1 Esqual - obr.7 zase naráží na klasický problém letounu na kterém se stal nějaký malér, a u nás dlouho do nebes vynášený Fascination se tu téměř neprodává, možná že i pro nepříliš povedenou presentaci. Ze země nerozpoznáte co je při předvádění chyba letadla a co chyba pilota.


obr. 6

obr. 7
WT9 Dynamic Prievidzského Aerospoolu nabízený tady firmou Flyitalia na tom vydělal - jeho letové ukázky následující po Fascinationu jako by předváděly o úroveř vyšší letoun. Možná jím i je. Dynamik je tu za “superbrus”.
To samé tu platí pro Eurostara. Eurostar předváděný bezchybným předváděcím pilotem a zástupcem Kunovického Aerotechniku v jednom Davide Burejem je tady prodejně nejúspěšnějším dováženým letounem.

Z těch dražších presentoval ještě Fly Team Aerodream MCR-01 Ban Bi a Montagne a zároveř variantu MCR 2S Ibis vycházející z jejich čtyřmístného letounu a presentující přesto 290 kg prázdné hmotnosti (obr. dole). Platil za to ovšem dojmem “vykradeného letounu” - bez vybavení, bez přístrojů vyjma základních.

TECNAM je místním prodejcem číslo jedna který několikanásobně přesahuje prodejní množství ostatních. Nic skutečně nového ale nenabízel. “Jen” sílu mamutí skupiny letadel seřazených za mateřským TECNAMEM s monstrĂłzním vlečeným transparentem.

Slovinský Virus a Sinus nabízené zde firmou PIPISTREL dostaly bratříčka jménem TAURUS - laminátový motorizovaný větroř se sedadly vedle sebe a udávaným klouzákem 1:40, v detailu skutečně mistrovské technické dílko (www.pipistrel.it) a snad jediné co se tady dalo považovat za úplnou novinku.


obr. 13

Celokovový hornoplošník DF2000 - obr.13 nabízený firmou CA - coavio (www.coavio.com) byl už k vidění v Castilione del Lago a stál dá se říci “na pomezí” - ani levný ani drahý, ani …

Levné letouny v Itálii zřejmě nyní díru do trhu neudělají - Polský hornoplošný laminát JK-05 - obr.14 připadá Italům v detailech až moc zjednodušený, hranatý Bingo “ve stylu” Zenairu CH701 osloví asi jen zákazníky toužící po něčem extra pomalém, na Sky Ranger - obr.15 hornoplošný jednoduchý trubkáč se tu už také dívají jako na nepříliš prodejnou historii. Líbil se novější relativně pohledný hornoplošníček DUI s křídlem jednoduše sklopným dozadu pro transport (obr. dole) mířící na touhu po jednoduchosti, ale nezdá se, že by ji tady někdo skutečně chtěl.


obr. 14

obr. 15

Jediný levný letounek vzbuzující jakýsi zájem byl FLYLAB (obr. vlevo) -zčásti proto že se kolem něj chodilo na plochu, zčásti proto že viditelně vycházel z místní UL historie - letounu Tucano, ke které přidal kompositní “vrtulníkovou” bublinu, ovšem řemeslně tak odbytou (rohož místo tkaniny) že se člověk nakonec ani nedivil zhruba poloviční ceně oproti většině konkurence.

Francouzský Sauper aviation se svým Papangem (www.sauper-aviation.com) - obr.18 alespoř zaujal neobvyklostí své v detailech neuvěřitelně složité "skleníkové" verze. Chcete-li se za letu dívat i pod sebe, žádný jiný stroj Vám to nenabídne.

Mne osobně spíše zaujal Star Light FB5 - obr.19 (www.euroflyulm.com) s plátnem potaženým křídlem a ocasními plochami, který se uměleckým nátěrem “koukal” na diváky. Přes použitou technologii kov-plátno vypadal relativně pohlednč. Hornoplošný Flash - comfort stejné firmy ale patřil už mezi generačně starší letouny typu RANS Coyote / TL Condor.
Divácky zajímavým bylo předvádění Jaku-52 a osmi UL vrtulníků létající ve skupinč. Kompress byl jako jediný i vystavován. Po snídani mne před hotelem překvapilo šest zaparkovaných UL vrtulníků.

 

Návštěvníci sledující pečlivě letový provoz kvitovali s údivem i některé letové ukázky pravých amatérů - shlídne-li české oko na takovýto stroj, zaslzí dojetím - už jste viděli létající Velorex?


obr. 23

Co se týče našich letadel - jako poslední dobou běžně v Evropě tu bylo ČS výrobky až přeplněno. I když pomineme výrobu pro jiné firmy a ČS výrobky nabízené v katalozích dealerů (lamináty COMP-LET , motory Verner , vrtule Woodcomp, záchranné systémy,…), tak letouny Eurostar, TL-2000 Sting Carbon -viz. obr.23 a letos hlavně WT9 Dynamic tu představovaly skutečný “top class”, Ostatně i dealer Zenairu presentoval svůj stroj vyrobený Staroměstským CAW Chipa Erwina pod heslem “2003 Schneider Cup 1st place” (ačkoliv bez plováků) - viz. obr.24. Na stáncích jste mohli narazit na nabídku našich výrobků spíše skrytě, Sovy obr.25 a několik dalších typů tu létalo už jen coby stroje návštěvníků.

Pro mne bylo třeba novinkou, že ačkoliv značka Zlínů pomalu mizí z povědomí letecké veřejnosti, na webové adrese www.zlinaero.com můžete najít výrobce letounu Savage (obr. dole) - firmu Zlín Aviation s.r.o. pod vedením Pascale Russoa sídlící v Napajedlích - do Moravanu co bys kamenem dohodil. Piperovská klasika, presentována zde pod Italskou a českou vlajkou v americkém stylu…


obr. 24

obr. 25

No a nakonec - co se týče novinek i našich výrobků - Ozzano 2004 bylo druhé airshow na kterém jsme vystavovali MD3 Rider, český letoun navržený pro firmu Flyitalia (www.flyitalia.it). Celokovový vzpěový hornoplošník s cestovkou 200 , maximálkou 220 km/hod a šířkou kabiny 1,17m sklidil docela úspěch. Sériově vyrábět by ho měla nově zakládaná firma Gryf aircraft s.r.o. pod vedením ing. Mečiara v Hluku.

Hlavní problém je tečs rozběhnutím jeho sériové výroby, takže se Rider mimo Itálii zatím nikde neprezentuje. Jinak se o něm můžete dočíst v letošních Italských leteckých časopisech Volare a Aviatione Sportiva. Certifikační proces úspěšně probíhá a zatím jsme u vyrobeného letounu 006. Objednaných Riderů je ovšem ke dnešnímu dni podstatně více a kupodivu zdaleka ne jen z Itálie.


FLYITALIA MD3 Rider na airshow v Ozzanu


Letové zkoušky na firemním letišti Dovera poblíž Milána

Jaroslav Dostál, 2004